Wednesday 2 May 2012

 Assalamualaikum..... Semalam "1st May" merupakan "10th Yrs Anniversary aku dgn En. Asben.... Aku ingat nak buat ciskek... tp memandangkan xde bhn2 nak buat ciskek, so... terpaksalah pujuk en. asben pegi kedai nak beli bhn2 nak buat ciskek... tp on d way nak ke town... tetiba en. asben singgah kat satu tempat, bila aku tanya nak buat apa, dia cakap nak beli brg... aku just ignore je laa... maybe brg dia laa kot... aku ngan anak2 just tggu dlm kete jer... Tggu punya tggu... Waahhh... rupa2nya en. asben buat surprise beli kek Baskin Robbin.... huhuhu.... terharunyaaa..... rasa mcm nak cium dia kat situ jugak.... hehehe....

Lepas tu en. asben cakap takyah buat ciskek dah laa ekk... hihihi... aku pun ok je laaahhh... Just plan nak buat pizza je malam tu....

nie laa rupa kek aiskrim Baskin Robbin tu..... sedapppnyaa... anak2 cakap..... 

Tp.... ciskek mesti nak jgkkkk..... takpe.... nnt aku nak buat jgk ciskek, strawberry dah ada.... krim cis plk xde... huhuhu... sememangnya nak mkn ciskek jgk.... mentang2 laa menjadi buat ciskek ari tuu.... nnt aku masukkan gambar ciskek yg aku buat.... tp rupa ciskek tu x semenggah laa kata org... hihihi... biasa laa.. saya budak baru belajar.... jeles aku aku tgk ciskek yg dibuat oleh 'hanamemories' tu.... xpe... satu hari nnt aku akan buat sampai jd mcm tu.... 

Haa.... ini laa pizza versi aku.... hehehe.... suka hati je nak letak apa... 

Haa.... yg ni pulak untuk bekal bebudak ke sekolah esoknya.... mini pizza.... merangkap sarapan jugaklah... so... mama xyah nak masak esok pagi.... 


ok... sekarang kita share resepi doh pizza ni yekk.... sebenarnya ni doh untk  untuk donut... hehehe... cuma aku gantikan butter dgn minyak zaitun.... 

Doh pizza

1 1/2 sudu yeast kering
4 sudu air suam
1/4 cawan gula
2 sudu susu tepung
3/4 cawan air (boleh jg diganti dgn fresh milk, jd xyah laa ltk susu tpg)
1 biji telur
1/4 cawan minyak zaitun
1/2 sudu kecil garam
2 3/4 cawan tepung

1. Campurkan yeast dgn 4 sudu air suam, biarkan sampai foamy.
2. Campurkan yeast, gula, susu, air, telur, minyak, garam dan separuh tepung dalam mixer, lg separuh tepung masukkan sedikit demi sedikit sehingga membentuk doh....
3. Tempatkan doh dlm bekas yg ditabur tepung dan ditutup dgn kain lembap.
4. Biarkan doh selama 40 minit atau doh naik 2 kali ganda.
5. Uli sedikit doh tadi dan bahagikan kepada saiz yg dikehendaki... taburkan sedikit tepung dan canaikan doh cucuk doh dgn garfu atau lidi... kemudian bolehlah disapu dgn pizza sos/ pasta sos dan letaklah apa2 aje bhn2 yg disukai... 
6. Set kan suhu oven pd suhu 180'c dan masak selama 20 minit.... 

No comments:

Post a Comment